Aktywność fizyczna osób starszych

środa, 27 kwietnia 2022

Ruch ma dobroczynny wpływ na zdrowie i samopoczucie każdego człowieka. Aktywność fizyczna osób starszych zasługuje jednak na szczególną uwagę, gdyż wraz w wiekiem maleje jej częstość i intensywność. Formy aktywności osób seniorów często zanikają, a przewlekłe choroby bywają pretekstem do zaniechania ruchu w najrozmaitszych jego rodzajach. Tymczasem, rozpoczęcie regularnej gimnastyki nawet w podeszłym wieku może przynieść korzyści zdrowotne i poprawę kondycji. Ruch jest wskazany dla każdego, nawet dla seniorów z chorobami przewlekłymi, pod warunkiem dostosowania go do indywidualnych możliwości. Praca dla opiekunki w Niemczech to zadanie, które wiąże się nie tylko z pomocą przy wykonywaniu codziennych czynności pielęgnacyjnych i samoobsługowych. W wielu sytuacjach opiekun motywuje seniora do aktywności fizycznej, wspiera go i towarzyszy w zajęciach ruchowych.

Aktywność fizyczna dla osób starszych - korzyści

Aktywność fizyczna jest niewątpliwie jedną z metod opóźniania procesów starzenia się organizmu. Ruch w wieku starszym wpływa korzystnie nie tylko na mięśnie i stawy, lecz także na pracę mózgu, wygląd skóry i wiele innych obszarów. Dlatego też podstawą działań profilaktyczno-leczniczych wśród osób starszych jest regularna aktywność ruchowa. Do podstawowych korzyści wynikających z aktywności fizycznej dla seniorów należą:

  • profilaktyka zaburzeń pamięci, koncentracji uwagi i zdolności przetwarzania informacji - osoby ćwiczące co najmniej kilka razy w tygodniu rzadziej zapadają na chorobę Alzheimera i zaburzenia otępienne niż te, które prowadzą siedzący, nieaktywny tryb życia; regularny wysiłek fizyczny zwiększa stężenie ważnych neuroprzekaźników, jak dopamina, serotonina, noradrenalina, mających wpływ na poprawę pamięci, zdolność odbioru informacji, polepszenie nastroju, koncentracji uwagi;
  • zmniejszone ryzyko zachorowania na miażdżycę, cukrzycę czy osteoporozę - połączenie aktywności fizycznej ze zdrową dietą pozwala zminimalizować prawdopodobieństwo zachorowania na choroby cywilizacyjne;
  • zwiększenie masy mięśni, poprawa gibkości, siły oraz koordynacji ruchowej, co ma znaczenie chociażby w profilaktyce osteoporozy.

Wszelkie korzyści zdrowotne wynikające z aktywności fizycznej dla seniorów da się zaobserwować pod warunkiem systematyczności i konsekwencji w wykonywaniu ćwiczeń. Ogromne znaczenie ma tu obecność towarzysza zajęć ruchowych - sąsiada, członka rodziny lub opiekuna. Oferty pracy dla opiekunem w Niemczech to okazja do znalezienia ciekawego zatrudnienia, dającego możliwość wspierania osoby starszej w jej działaniach, a jednocześnie czuwania nad profilaktyką zdrowotną w postaci regularnej dawki aktywności fizycznej.

Aktywność fizyczna seniorów - zalecenia

Aktywność osób starszych, stosowana regularnie i systematycznie, przynosi efekty w postaci lepszego samopoczucia, mniejszej podatności na schorzenia, zwiększenia odporności i wzmocnienia organizmu. Na co warto zwrócić uwagę, by pomóc seniorowi zmobilizować się do aktywności i zachować regularność ćwiczeń?

  • Wyznacz dni w tygodniu, w które zaplanujesz aktywność - może to być forma ruchu wykonywana wspólnie, jak spacer, pójście na pływalnię czy nordic walking, lub zajęcia z fizjoterapeutą;
  • dobierz aktywność do możliwości seniora i jego stanu zdrowia - tutaj nieodzowna będzie konsultacja ze specjalistą - lekarzem i / lub fizjoterapeutą;
  • wdrażaj zmiany małymi krokami pamiętając, że każda aktywność jest lepsza niż jej brak.

Formy aktywności fizycznej osób starszych - praktyczne wskazówki

Według rekomendacji WHO zaleca się 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia. Jaki rodzaj aktywności fizycznej dla seniorów oznacza to w praktyce? Formą aktywności o umiarkowanej intensywności jest na przykład spacer szybszym tempem, jazda na rowerze, sprzątanie, prace w ogródku, spacer z psem. W przypadku seniorów szczególnie ważne są ćwiczenia wzmacniające mięśnie i poprawiające ogólną kondycję fizyczną. Wśród propozycji aktywności fizycznej dla seniorów na uwagę zasługują:

  • nordic walking, czyli chodzenie z kijami, angażujące całe ciało przy jednoczesnym zachowaniu stabilności;
  • pływanie, aqua aerobik i ćwiczenia na basenie - angażują wiele partii mięśni i są mało kontuzyjne;
  • ćwiczenia siłowe na świeżym powietrzu - doskonale sprawdzają się tutaj siłownie zewnętrzne, a wśród nich maszyny takie jak rowerek lub stepper;
  • zestawy ćwiczeń wykonywane w domu - tutaj warto skorzystać z gotowych przykładów opracowywanych z myślą o seniorach albo zasięgnąć porady trenera lub fizjoterapeuty.

Warto pamiętać, że seniorzy pozbawieni aktywności fizycznej są szczególnie narażeni na niebezpieczne dla zdrowia skutki braku ruchu. Odpowiedni trening spowalnia niekorzystne zmiany zachodzące w układzie ruchu, wpływa na poprawę procesów pamięciowych i samopoczucie. W efekcie pozwala to seniorowi utrzymać sprawność i samodzielność do późnej starości.

Podobne artykuły

czwartek, 1 grudnia 2022

Cukrzyca u osób starszych

czytaj dalej